Styrk dine interkulturelle kompetencer i arbejdet med tosprogede børn og deres forældre
På dette praksisnære kursus, fokuserer vi på tosprogede børn i grundskolen, og de udfordringer de møder i skolens læringsmiljø. Tosprogede børn og unge kan opleve en hverdag, der adskiller sig kulturelt fra det miljø, de ellers færdes i. Hvilket kan føre til følelser af marginalisering på fagligt, sprogligt, socialt og kulturelt plan. Dette kan have konsekvenser for børnenes udvikling, trivsel og faglige præstationer.
Gennem kurset vil du få viden om tosprogede børns opdragelse og opvækstvilkår, samt hvordan dette påvirker klassefællesskabet, deres faglige udvikling og trivsel. Du vil blive bevidst om de metoder og virkemidler, der kan bidrage til en hensigtsmæssig kommunikativ og læringsmæssig praksis, således at tosprogede børn oplever grundskolen som relevante og rart at være i.
Med en styrkelse af dine interkulturelle kompetencer, vil du få en grundlæggende forståelse for de kommunikative og læringsmæssige udfordringer, der kan opstå i arbejdet med disse elever og deres forældre. Du vil blive bevidst om hvordan du med små ændringer i din praksis kan tilrettelægge en undervisning, der bidrager til at tosprogede børn oplever grundskolen som relevante og rart at være i.
Du vil desuden få en række redskaber og enkle teknikker, som kan hjælpe med at forbedre forældresamarbejdet og få forståelse for de kulturelle forskelle, der kan være i opdragelsen og forventningerne til børnene. På denne måde kan du sikre en hensigtsmæssig komminikativ og læringsmæssig praksis for tosprogede børn i skolens læringsmiljø.
Tilmelding
Steder og datoer for dette kursus.
Sjælland:
- Roskilde, tirsdag den 24. oktober 2023, kl. 08.30 – 15.30, BusinessHouse, Jernbanegade 23, 4000 Roskilde
Jylland:
- Odder, torsdag den 12. oktober 2023, kl. 08.30 – 15.30, Hou Søsportscenter, Villavej 25, 8300 Odder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Program:
08.30 Morgenbuffet
09.00 Velkomst og præsentation
Kulturforståelse – autoritære samfund vs. demokratisk samfund, familiekultur, kønsroller, familieære m.v.
Autoritær vs. demokratisk opdragelse
Den autoritære børneopdragelses konsekvenser for minoritetsbørnenes læringsforudsætninger
Børne- og ungdomsliv for etniske unge – splittelse mellem to kulturer.
12:00 Frokost
13.00 Når sociale kontrol præger institutionernes læringsrummet.
Den altafgørende underviser-elev-relation
Metoder og redskaber til hvordan man skaber et trygt læringsrum for alle børn
Forældresamarbejde med minoritetsetniske forældre.
Refleksioner og debat
Opsamling og afslutning
15.30 Slut
Vores priser:
Prisen for deltagelse på kurset er:
1.995 kr. ex moms.
Prisen dækker undervisning, materialer og forplejning. Optagelse på kurset sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende men kan selvfølgelig overdrages til en anden.
Faktura sendes ud 1 uge før kursusstart.
Underviser
Henrik rådgiver fagfolk i deres arbejde med børn og unge, der er kriminelle og bevæger sig i de radikaliserede miljøer.
Desuden rådgiver Henrik forældre, hvis børn har været eller er draget i krig i Syrien. Henrik rejser 2 gange årligt til forskellige konfliktområder for at besøge flygtningelejre, yde nødhjælp, møde befolkningen i krigsområderne, samt tale med dem som er i krig.
Henrik Kokborg
Faggrupper
Lærer, pædagoger, PPR, UU-vejledere, studievejledere, behandlere, socialrådgivere, sundhedsplejersker, tandpleje, fridtid- og klubmedarbejdere, støtte-kontaktpersoner, frivillige, PPR, terapeuter, sundhedspersonale, psykiatri, politi m.fl.
Temadagens oplægsholder
Henrik rådgiver fagfolk i deres arbejde med børn og unge, der er kriminelle og bevæger sig i de radikaliserede miljøer.
Desuden rådgiver Henrik forældre, hvis børn har været eller er draget i krig i Syrien. Henrik rejser 2 gange årligt til forskellige konfliktområder for at besøge flygtningelejre, yde nødhjælp, møde befolkningen i krigsområderne, samt tale med dem som er i krig.