Denne temadag kan også afholdes lokalt hos jer, enten som en hel dag eller som fyraftensmøde.
Kontakt os for tilbud her.
Børn og unge med flygtning og indvandrebaggrund
På denne temadag får du en grundlæggende forståelse for de pædagogiske og læringsmæssige udfordringer, der kan opstå med minoritetsetniske børn og unge i skolens læringsrum.
Lær hvordan du med små ændringer i din pædagogiske praksis, kan tilrettelægge en undervisning der bidrager til, at også minoritetsetniske elever oplever skolen og fritidstilbud som et relevant og rart sted at være.
Minoritetsetniske børn og unge møder ofte en hverdag i skolen, som kulturelt adskiller sig fra det miljø de ellers færdes i. På den måde kan minoritetsetniske børn og unge komme til, at føle sig marginaliseret såvel fagligt, sprogligt, socialt eller kulturelt. Det kan let få alvorlige konsekvenser for barnet og den unges faglige præstationer, men også på deres trivsel og selvforståelse.
Gennem viden om de kulturforskelle minoritetsetniske børn dagligt navigerer i, kan du blive bevidst om hvilke metoder og virkemidler, der bidrager til en hensigtsmæssig pædagogisk praksis i skolen. Så også minoritetsetniske elever oplever skolen som et relevant og rart sted for dem.
Med afsæt i en grundlæggende kulturforståelse, får du desuden en række redskaber og enkle teknikker, som kan lette forældresamarbejde med de minoritetsetniske forældre.
Du får blandt andet svar på:
- Hvordan minoritetsetniske børn og unges opdragelse kulturelt adskiller sig fra den danske, og hvordan det påvirker din pædagogiske praksis.
- Hvordan mange minoritetsforældre forventninger er til din og skolens rolle i forhold til deres børns læring.
- Hvorfor og hvordan negativ social kontrol har indflydelse på minoritetsetniske børn og unges trivsel, læring og samarbejde.
- Hvordan du via fokus på kulturforskelle og konkrete teknikker kan skabe bedre betingelser for samarbejdet med minoritetsforældre.
- Hvordan en pædagogisk praksis utilsigtet kan få en ekskluderende betydning for eleverne.
- Hvordan du via bevidstgørelse om kulturforskelle kan udvikle en værktøjskasse med pædagogiske metoder og virkemidler, der kan medvirke til at minoritetsetniske børn, unge og forældre vil føle sig forstået og inkluderet.
Temadagen koster 1650 kr. excl. moms pr. deltager. Inkl. materialer og forplejning hele dagen
Datoer - Tilmelding
Herunder ses alle lokationer for denne temadag.
Program:
08.30 Kaffe, te og brød
09:00 Velkomst og præsentation
09:10 Formiddagens program
- Grundlæggende kulturforskelle – familiestruktur, kønsroller, ære og skam m.v.
- Børneopdragelse – en kultur til forskel.
- Børne- og ungdomsliv for etniske unge – splittelse mellem to kulturer.
- Refleksioner og debat
12:00 Frokost
12:45 Eftermiddagens program
- Når den negative sociale kontrol præger institutionernes læringsrummet.
- Den altafgørende underviser-elev-relation
- Metoder og redskaber til hvordan man skaber et trygt læringsrum for alle børn –
- Forældresamarbejde med minoritetsetniske forældre.
- Refleksioner og debat
15:00 Opsamling og afslutning
15.30 Slut
Faggrupper
Lærer, pædagoger, PPR, UU-vejledere, studievejledere, behandlere, socialrådgivere, sundhedsplejersker, tandpleje, fridtid- og klubmedarbejdere, støtte-kontaktpersoner, frivillige, PPR, terapeuter, sundhedspersonale, psykiatri, politi m.fl.
Temadagens oplægsholder

Henrik rådgiver fagfolk i deres arbejde med børn og unge, der er kriminelle og bevæger sig i de radikaliserede miljøer.
Desuden rådgiver Henrik forældre, hvis børn har været eller er draget i krig i Syrien. Henrik rejser 2 gange årligt til forskellige konfliktområder for at besøge flygtningelejre, yde nødhjælp, møde befolkningen i krigsområderne, samt tale med dem som er i krig.
Henrik Kokborg
Faggrupper
Lærer, pædagoger, PPR, UU-vejledere, studievejledere, behandlere, socialrådgivere, sundhedsplejersker, tandpleje, fridtid- og klubmedarbejdere, støtte-kontaktpersoner, frivillige, PPR, terapeuter, sundhedspersonale, psykiatri, politi m.fl.
Temadagens oplægsholder

Henrik rådgiver fagfolk i deres arbejde med børn og unge, der er kriminelle og bevæger sig i de radikaliserede miljøer.
Desuden rådgiver Henrik forældre, hvis børn har været eller er draget i krig i Syrien. Henrik rejser 2 gange årligt til forskellige konfliktområder for at besøge flygtningelejre, yde nødhjælp, møde befolkningen i krigsområderne, samt tale med dem som er i krig.