Dette praksisnære kursus har fokus på kulturforståelse i det pædagogiske arbejde med småbørn og deres forældre, der har flygtninge og indvandrerbaggrund.
Måden hvorpå småbørn opdrages og stimuleres, er forskellig fra land til land. Derfor er der ofte stor forskel på danske småbørns opdragelse og den opdragelse mange børn med minoritetsbaggrund får. Mange minoritetsforældre, opdrager ubevidst deres børn til at passe ind i den kultur de er flygtet fra. Det kan give de børnene en række kognitive og indlæringsmæssige udfordringer i forhold til etnisk danske børn.
Med udgangspunkt i kulturforståelse undervises der i pædagogiske og metodiske indsatsområder, som skal styrke minoritetsbørns udvikling, trivsel og inklusion. Der sættes ligeledes fokus på forældresamarbejdet, samt hvilken betydning dette har for børnenes trivsel.
Udbytte af dagen:
- Du for viden og indsigt i, hvordan flygtningenes familieliv fungerer i forhold til danske familier.
- Du får indsigt og viden om, flygtningenes børneopdragelse og dens betydning for børnenes udvikling.
- Du får indsigt og viden om, hvilke udviklingsområder småbørn med flygtningebaggrund halter bagefter.
- Du får viden og indsigt i flygtningefamiliers ære og dens påvirkning af børnenes udvikling og trivsel.
- Du får indsigt og viden omkring udfordringen med den negative sociale kontrol.
- Du får indsigt og viden om, hvordan det er at vokse op i traumehjem set fra et barneperspektiv.
- Du får redskaber og metoder til at etablere et givende forældresamarbejde med udsatte flygtningefamilier.
- Du får redskaber og metoder der kan styrke kommunikationen med forældrene.
Kurset kan også afholdes lokalt hos jer. Kontakt os her for et uforpligtende tilbud
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Program
De helt særlige udfordringer i arbejdet med småbørn fra ikke vestlig kultur
08.30 – 09.00 | Ankomst – morgenkaffe og brød |
09.00 – 09.15 | Den faglige udfordring i arbejdet med småbørn og deres forældre som har flygtning og indvandrebaggrund |
09.15 – 10.15 | Minoritetsforældres kultur og baggrund – familiestruktur, kønsroller, familieære, skole og uddannelse m.v. |
10.15 – 10.30 | Pause – kaffe og frugt |
10.30 – 11.15 | Børneopdragelsen i minoritetshjem – forskelle i færdigheder og kompetencer |
11.15 – 12.00 | Minoritetsbørns udvikling og læring – praksisnære indsatsområder |
12.00 – 12.45 | Frokost |
12.45 – 13.15 | Traumers indvirkning på børns opvækst – påvirkninger og konsekvenser. |
13.15 – 14.00 | Forældresamarbejde – barrierer, kommunikation og inddragelse |
14.00 – 14.15 | Pause – kaffe og kage |
15.00 – 15.30 | Metoder og redskaber – det fremadrettede forebyggende arbejde. |
Dato og sted for dette kursus
Tirsdag den 14. juni 2022. kl.: 08.30 – 15.30 – Hou Søsportscenter, Villavej 25 – 8300 Odder
Tilmeldingen foregår nederst på siden
Priser og betingelser
Pris: 1.695 kr.
Underviser:

Henrik rådgiver fagfolk i deres arbejde med børn og unge, der er kriminelle og bevæger sig i de radikaliserede miljøer.
Desuden rådgiver Henrik forældre, hvis børn har været eller er draget i krig i Syrien. Henrik rejser 2 gange årligt til forskellige konfliktområder for at besøge flygtningelejre, yde nødhjælp, møde befolkningen i krigsområderne, samt tale med dem som er i krig.
Henrik Kokborg
Faggrupper
Socialrådgivere, mentorer, pædagoger, sprogpersonale, sundhedspersonale, psykologer, terapeuter, frivillige, behandlere, ergo- og fysioterapeuter, psykiatri, tandlæger m.fl.
Temadagens oplægsholder

Henrik rådgiver fagfolk i deres arbejde med børn og unge, der er kriminelle og bevæger sig i de radikaliserede miljøer.
Desuden rådgiver Henrik forældre, hvis børn har været eller er draget i krig i Syrien. Henrik rejser 2 gange årligt til forskellige konfliktområder for at besøge flygtningelejre, yde nødhjælp, møde befolkningen i krigsområderne, samt tale med dem som er i krig.